Mensen in de baan

Gedragsnormen en plaatselijke regels voor golfspelers in het kort

De golfsport is een sport met regels. Dat vooropgesteld. Daarnaast heeft Golfclub Gaasterland haar eigen baanreglement. We zetten deze even voor u op een rijtje. Het uitgebreide reglement inclusief de toelichtingen kunt u lezen in uitgebreid gedragsnormen en plaatselijke regels voor golfers.

Gedragsnormen en regels

Gedragsnormen en plaatselijke regels voor golfspelers in het kort

De golfsport is een sport met veel regels. In het kort zetten we deze voor u op een rij. De uitgebreide versie van gedragsregels kunt u lezen in: UITGEBREID GEDRAGS- NORMEN en PLAATSELIJKE REGELS VOOR GOLFERS.

Veiligheid staat voorop

Het is belangrijk dat golfers op een veilige plaats gaan staan als iemand anders slaat. Neem ook de volgende twee regels altijd in acht:

• Sla nooit als je spelers die voor je lopen, zou kunnen raken.
  • Roep altijd hard ‘FORE’ als een bal de verkeerde kant op gaat richting een andere golfer of toeschouwer, ook als je zelf de bal niet sloeg.

Speeltempo

De nieuwe regels van 2019 zijn gekoppeld aan Ready Golf: adviezen die een prettig speltempo bevorderen. Ready golf betekent onder meer dat je speelt zodra het kan mits het veilig is - ook al is het nog niet jouw beurt. In het algemeen geldt dit:

• Bereid je slag voor waardoor je klaar bent om te slaan als het veilig is
  • Zodra het veilig is om te slaan word je geacht om dit in maximaal 30 seconden te doen
  • Verlaat de green zo snel mogelijk zodat de spelers achter jouw groep naar de green kunnen slaan. Zet je tas van te voren aan de goede kant van de green zodat je na de hole snel naar de volgende tee kunt lopen
  • Sla een provisionele bal als je oorspronkelijke bal mogelijk buiten een hindernis verloren is of out of bounds is
  • Laat spelers achter je altijd door als je te veel afstand verliest op de groep voor je
  • Kijk altijd mee naar de ballen van je medespelers, het kan een hoop tijd schelen bij het zoeken

Zorg voor de baan

Hark bunkers aan na een slag uit het zand, plaats plaggen terug en stamp ze aan, herstel pitchmarks en andere schade aan de green. Laat de vlag nooit vallen op de green maar leg de stok zachtjes neer. Loop of rij nooit tussen bunker en green door.

Rij nooit met trolley's, buggy's en handicarts over de tee's, voorgreens en greens

Kledingvoorschriften

Dames: polo met lange broek, een bermuda of rokje

Heren: polo met lange broek of een bermuda

Schoeisel bij voorkeur met soft spikes of vergelijkbaar (geen zwaar profiel).

Cursisten, nieuwe leden of greenfeespelers is het toegestaan om in gepaste kleding te spelen.

Algemeen

Gebieden met een kwetsbaar milieu, gemarkeerd door palen met een groene kop, mogen ongeacht het jaargetijde, niet betreden worden. Het bestuur kan bij overtreding sancties opleggen.

Uitgeslagen plaggen op de afslagplaats niet terugleggen. Zie voor de integrale tekst van de plaatselijke regels, de tijdelijke plaatselijke regels en het baanreglement het mededelingenbord in het clubhuis.

Straf voor overtreding van een plaatselijke regel:

• bij Matchplay: Verlies van de hole;
  • bij Strokeplay: Twee strafslagen.

Zet voor noodgevallen het telefoonnummer van de Marshall 06-82465647 (bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur) en het telefoonnummer van de receptie

in het clubhuis in jouw telefoon 0514-604236 en uiteraard 112.

R&HC 27 mei 2021