Mensen in de baan

Baanreglement

De golfsport is een sport met regels. Dat vooropgesteld. Daarnaast heeft Golfclub Gaasterland haar eigen baanreglement. We zetten deze even voor u op een rijtje. Het uitgebreide reglement inclusief de toelichtingen kunt u lezen in het Uitgebreide Reglement GG.

Baanreglement

De (etiquette) regels

Stelt u zich vóór het afslaan even op de hoogte van onze plaatselijke regels? U kunt ze vinden op:

• het bord bij de P-plaats
  • de scorekaart
  • het mededelingenbord in het clubhuis
  • het bord voor de afslag van hole 1

Net als welke andere sport dan ook, kent de golfsport haar kledingregels. Wij zien graag een nette broek of bermuda en een shirtje met kraag. Natuurlijk draagt u golfschoenen- of laarzen, met soft spikes, behalve in de wintertijd, dan mogen hardspikes ook.

Wat zo fijn is op onze baan: we kennen geen starttijden. U kunt komen wanneer u wilt. Maar om de volgorde te kunnen bepalen van de flights die de baan in kunnen, leggen wij als het wat drukker is altijd even een balletje in het gootje bij hole 1. Ligt uw balletje vooraan, dan bent u aan de beurt.

Met de driving-range ballen alleen op de driving range spelen!

Vergeet uw pitchfork niet, want wij repareren balmarks op de green altijd even.

Afslaan bij hole 1. U mag pas afslaan op hole 1 als de voorgaande groep op hole 1 bij de green is aangekomen.

Speelt u 18 holes en komt u van hole 9? Ritst u dan even bij hole 10 (1) met de flights die daar starten met hun 9 holes?

Wij geven ruim baan aan de nog onervaren/beginnende golfers! Een Fries vlaggetje in een tas duidt op beginnende golfer(s). Deze groep heeft geen voorrang, maar u begrijpt dat het tempo wat lager ligt.

Alstublieft niet met karren tussen bunker en green lopen en geen tassen op de afslagplaats, voorgreen en op heuveltjes rond de green.

Probeert u in een vlot tempo te spelen? Dan houdt u aansluiting met de flight voor u. Als u een volledige hole afstand verliest en er komt een groep achter u, laat u hen dan even door? Zodra de hole is uitgespeeld graag op weg gaan naar de next tee en daar de score pas noteren!

Als u meent dat uw bal misschien verloren is gegaan buiten een waterhindernis of buiten de baan ligt, moet u een provisionele bal spelen. En hanteer 5 minuten om te zoeken. Als u persé wilt blijven zoeken, dan geeft u de achteropkomende flight voorrang.

Het spelen van de holes gaat in opeenvolgende volgorde. Het is dus niet de bedoeling dat u holes overslaat. Er is echter een uitzondering hierop: de beginnende (Fries vlaggetje!) golfer. Hij loopt (met begeleider) een ‘rabbit-ronde’ (holes 1,2,7,8,9). Kijkt u uit met oversteken! Als u op een andere hole wilt starten, overlegt u dan even met de marshall.

Afslaan op de 1e tee is voor niet-deelnemers aan een wedstrijd pas toegestaan wanneer de tee-sluiting door de wedstrijdleiding is gestopt. Wedstrijden staan vermeld op onze website en in het wedstrijdprogramma. De tee sluitingen <link> staan vermeld op het whiteboard in het clubhuis.

Bij mist worden de spelers verzocht te stoppen wanneer het niet meer mogelijk is om te zien of er zich spelers voor u bevinden. Vuistregel is, dat wanneer vanaf de gele tee op hole 1 de paaltjes van de dwarssloot op die hole niet meer te zien zijn, er niet meer gespeeld wordt. Het staken van een wedstrijd wordt met een toeter kenbaar gemaakt.

Als er onweer dreigt gaat u dan even naar het clubhuis of zoek een schuilhut. Bij staking tijdens een wedstrijd hoort u de toeter!

Natuurgebieden zijn gemarkeerd met palen met groene koppen. Deze mogen niet betreden worden, dus ook niet om een balletje op te halen. Ook de kwekerij die grenst aan de 1e oefenhole (3-holes baan) mag niet worden betreden.

Afstandsmarkeringen geven de afstand aan tot het midden van de green:

• Fryske pompeblêden: 150 meter;
  • 2 Fryske pompeblêden: 100 meter;
  • Witte tegel 200 meter;
  • Gele tegel 150 meter;
  • Rode tegel 100 meter.

De afstandsmarkeringen zijn vaste obstakels.

Algemeen: Gebieden met een kwetsbaar milieu, gemarkeerd door palen met een groene kop, mogen ongeacht het jaargetijde, niet betreden worden. Het bestuur kan bij overtreding sancties opleggen.

Uitgeslagen plaggen op de afslagplaats: niet terugleggen. Zie voor de integrale tekst van de plaatselijke regels, de tijdelijke plaatselijke regels en het baanreglement het mededelingenbord in het clubhuis.

Straf voor overtreding van een plaatselijke regel:

• bij Matchplay: Verlies van de hole;
  • bij Strokeplay: Twee strafslagen.

Programmeer voor noodgevallen het nr. van het clubhuis 0514 – 60 42 36 in je telefoon!